برای درمان کودک عصبی و پرخاشگر باید نکاتی را رعایت کنید و به مشاوران مراجعه نمایید همچنین نحوه برخورد با کودک عصبانی و پرخاشگر بسیار مهم است . بسیاری از کودکان رفتار عصبانی بودن و پرخاشگر از خود نشان میدهند در این مقاله همهخ ی جوانب را شرح داده ایم. کودکان تا سن 7 سالگی خشمگین و عصبانی میشوند اما آنها در کودکی هنوز نمیدانند که چگونه با خشم خود مقابله کنند و آن را کنترل نمایند این والدین هستند که در اوایل زندگی باید با کودک خود همراه باشند و به آنها کنترل خشم و شیوه صحیح زندگی را آموزش دهند.

برخی از کودکان بسیار پرخاشگر و ناآرام هستند.

کودک عصبی و پرخاشگر

کودک عصبی دو ساله

تا 2 سالگی کودک باید آموزش ها به صورت کودکانه و با جوایز برچسب باشد آموزش کنترل خشم باید به شیوه کودک 2 ساله باشد.

کودک عصبی دو ساله

کودک عصبی سه ساله

کودک عصبی سه ساله

کودک عصبی پنج ساله

کودک عصبی پنج ساله

کودک عصبی و بی قرار

کودک عصبی و بی قرار

نحوه برخورد با کودک عصبی و پرخاشگر

والدین در ایجاد و کنترل رفتار فرزند خود نقش مهمی دارند و میتوانند به فرزند خود کمک کنند تا پرخاشگری و هعصبانیت را از خود دور کنند.برخی از والدین موضوع را جدی نمیگیرند و این عصبانیت در آینده برای فرزندان آنها مشکل ساز خواهد شد.برای مشاوره کودک و نوجوان کلیک کنید

رفتار اطرافیان زمانی که کودک برای اولین بار رفتار ناشایست و پرخاشگرانه نشان میدهد بسیار مهم است راه هایی که میتوانید در مقابل رفتار پرخاشگرانه و عصبانی کودک خود انجام دهید به شرح زیر است.

نحوه برخورد با کودک عصبی و پرخاشگر

رفتاری محکم و ثابت داشته باشید

قوانین شما با ثابت باشند و شما پایبند آن باشید باید بدانید که چه رفتاری در کودک مجاز و چه رفتاری مجاز نیست و یکسان و یکنواخت به کودک خود پاسخ نشان دهید.در واقع اگر والدین توسط فرزندان قابل پیش‌بینی‌ باشند، فرزندان آن را متوجه میشوند قانون‌های تربیتی باید ثابت و محکم و دقیق اجرا شوند . بنابراین قاطع باشید تا در تربیت گودک خود بتوانید راه های صحیح را اجرا نمایید. بنابراین در اولین قدم کودک باید بداند که در هر زمانی که خشم از خود نشان میدهد شما با رفتار او مخالف هستید و او را تایید نمیکنید بنابراین او متوجه ناشایست بودن رفتار خود خواهد شد زیرا که در برخی موارد والدین نمیتوانند خواسته ی کودک خود ا اجرا کنند و یا خواسته ی فرزند آنها غیر قابل اجراست بنابراین کودک باید متوجه این موضوع از جانب والدین شود.

والدین باید خونسردی خود را حفظ کنند تا بتوانند شرایط را اداره کنند

راه‌های دیگری را به جای پرخاشگری به کودک آموزش دهید.

به فرزندان خود آموزش دهید که عصبانی بودن و خشم راه گشای مسائل نیست و به آنها گوشزد کنید که نگرانی و عصبانیت برای سلامتی هر فردی مضر است به آنها آموزش دهید که اگر با مسئله و یا موضوعی مشکل دارند با صحبت و دلیل آن را حل کنند از آنها بخواهید که آرام باشند تا با صحبت در مورد موضوعی که آنها را خشمگین کرده ایت صحبت کنید در واقع با کودکان باید به شکل کودکانه صحبت کرد همچنین به آنها آموزش دهید که هنگامی که عصابی میشوند توپ بازی کنند و بازی هایی که به تخلیه انرژی آنها کمک میکند انجام دهند همچنین انجام کار مورد علاقه ی کودک و به چیزی که علاقه داد میتواند در زمان عصبانیت بسیار کمک کند و ذهن کودک از سمت موضوع عصبانی کننده دور شود.

دور شدن از مکان و موضعی که کودک را خشمگین را میتواند یک راهکار موثر باشد در واقع اگر فرزندان بتوانند احساسات و نحوه کنترل و ابزار صحیح آن را آموزش ببینند موفق میشوند.

کودکان باید دریابند که راهکار های متعددی برای رفع موضوعات وجود دارد و باید بتوانمند راهکار صحیح را انتخاب نمایند.

همچنین باید متوجه شوند که ضربه زده و لگد زدن و جیغ و فریاد کار صحیح و شایسته ای نیست .

آموزش مهارت حل مسئله برای کودکان بسیار اهمیت دارد در ابتندا شما چندین راه را به آنها معرفی کنید تا آنها بدانند که در آینده از راهکار های متعددی میتوانند استفاده کنند و ارزیابی کنید که هر هرکار چه ضرر و فوایدی دارد و بنابراین بهترین راهکار چیست.

عامل عصبانیت کودک را بشناسید

اینکه فرزند و کودک شما چرا و کجا اعصبانی میشود مهم است گاهی کودکان در مواقع خاص پرخاشگرانه عمل میکنند و گاهی کودکان اکثر مواقع و در هر مکانی عصبانی میشوند . اگر در جای خاصی عصبانی میشود شاید به دلیل شرایط آنجا شلوغ بودن و مسائل دیگری که از ویژگی آن محیط باشد این حالت به کودک شما دست میدهد.

همچنین در برخی شرایط و حادثه ای میتواند باعث شود تا کودک و فرزند شما عصبانی و پرخاشگرانه رفتار کند و این رفتار او به دلیل از دست دادن اعضای خانواده ، تغییر خانه ، از دست دادن دوست او و مسائلی این چنینی باشد در این شرایط کودک کمتر میتواند خود را منترل نماید شما می‌توانید برای رفتار با کودک پرخاشگر خود، برخی از الگوهای زمانی و مکانی که فرزند شما، پرخاشگرانه رفتار می‌کند را مشخص کنید. بررسی کنید پرخاشگری و عصبانتیت کودک کجا اتفاق می‌افتد؟ خانه؟ مهدکودک؟ مرکز خرید؟ آپارتمان مادربزرگ؟ یا فرقی نمی‌کند در هر جایی که فرزند شما در آن قرار دارد این اتفاق می‌افتد؟ اگر فقط در یک محیط اتفاق می‌افتد، ممکن است ویژگی‌ آن محیط (به عنوان مثال: شلوغ بودن زیاد، داشتن نور زیاد، خیلی گرم بودن یا سرد بودن، و… ) این رفتار را تحریک می‌کند.رویدادهایی مانند تغییر اتاق کودک، جابه‌جایی خانه، به دنیا آمدن نوزاد جدید یا از دست دادن حیوان خانگی. هر کدام از این تغییرات می‌تواند باعث شود کودک شما احساس ناامنی کند و کمتر قادر به کنترل رفتار خود باشد.

با شناخت موقعیت و دلیل عصیانیت کودک میتوانید جایگاه مناسبی باری مسئله پیدا کنید و ذهن کودک خود را آرام کنید

الگو شدن والدین برای فرزندان در کنترل خشم

والدین اگر بتوانند در شرایط و مشکلات خشم خود را کمنترل ککند و راهکار صحیح را جایگزین کنند کودکان از آن ها به مرور زمان الگو برداری میکند و از آن ها آموزش میبیند بنابراین والدین باید در رفتار و برخورد خود کاملا با دقت باشند .

نسبت به پرخاشگری کودک فورا برخورد کنید

اجازه ندهید کودکتان جندیدن بار خشمگین شود و رفتار ناشایست از خود نشان دهد و سپس به اوم عکس العمل نشان دهید در اولین مورد با او برخورد داشته باشید و به او بگویید که رفتارش اشتباه است.

پس از ارام شدن کودک درباره رفتار پرخاشگرانه با کودک صحبت کنید

از او بپرسید که چرا عصبانی شده است و دلیل را برای شما شرح دهد به کودک خود آموزش دهید که اگر عصبانی میشود راهکار مناسب را پیدا کند محیط را ترک کند درباره موضوع صحبت کند اما رفتار های مانند جیغ زدن ، حل داد و ضربه زدن اصلا کار درستی نخواهد بود.

توجه خاص به رفتار خوب کودک

توجه و تحسین کودکان زمانی که رفتار خوب دارند بسیار تاثیر گذار د کلیات رفتار کودک شما میباشد .هنگامی که رفتار صحیح نشان میدهد و قوانین را رعایت میکند او را تحسین کنید زمان هایی را که او آرام است و مواقعی که بسیار رفتار خوبی دارد به او یادآوری کنید و از او بابت رفتار خوبش تحسین داشته باشید از این طریق فرزند خودکنترلی و رفتار صحیح را رضایت‌بخش‌ میداند.

هنگام کنترل پرخاشگری، کودک را تشویق کنید

زمانی که کودک شما کنترل خشم داد به او جایزه بدهید تا انگیزه پیدا کند کودکان جایزه میتواند یک بازی یا یک امر و موضوع کوچک باشد مراقب باشید جنبه مالی پیدا نکند تا حالت دیگری به کودک دست نیابد جایزه باید کوچک و ترجیحا غیر مالی باشد.

آموزش مسئولیت‌پذیری به کودک

اگر کودکان مسئولیت پذیری را آموزش ببینند به مرور زمان در برابر دیگران از آسیب و کتک و لگد زدن و مسائل این چنینی استفاده نخواهند کرد زیا حریم دیگران را درک میکنند .

در برابر عصابانیت کودک هیچگاه تسلیم نشوید

یک قانون رفتاری نبایئ قابل تغییر باشد زیرا مفهموم قانون برای کودک از بین میروند و کودک نمیتواند خود را کنترل کند بنابراین ثابت قدم بودن در رفتار والدین بسیار مهم است.تسلیم نشوید و در برابر رفتار خود مقاومت نشان دهید شاید در آن زمان برای شما سخت باشد اما کودکان متوجه میشوند که این رفتار نتیجه مثبتی به آنها نخواهد داد و از تکرار آن خودداری میکنند.

تماشای بازی ها و فیلم ها و صحنه های خشونت آمیز را برای کودک به حداقل برسانید

از تماشای بازی و فیلمن و هرصحنه ای که دارای خشونت است کودکان خود را منع کنید .

راه های کنترل کودک عصبی

راه های کنترل کودک عصبی

دلیل کودک عصبی و پرخاشگر

در زمینه ی مشاوره کودک و نوجوان میتوانید با ما در تماس باشید.

دلیل کودک عصبی و پرخاشگر

درمان کودک عصبی و پرخاشگر

درمان کودک عصبی و پرخاشگر

انواع پرخاشگری در کودکان

انواع پرخاشگری در کودکان

عصبانیت های فیزیکی

ضربه زدن

لگد زدن یا گاز گرفتن

تخریب اموال و اشیاء

قلدری

حملات کلامی