همه ی ما شنیده ایم که برای موفقیت در زندگی زناشویی باید تفاهم داشته باشیم اما مفهوم تفاهم چیست . اینکه چه زمانی زن و شوهر باهم تفاهم دارند و چگونه باید تفاهم میان دو زوج افزایش پیدا کند مسئله ای است که باید به آن رسیدگی شود با داشتن تفاهم همسران کیفیت زندگی مشترک بالا میرود و روابط سالم و مفید میشوند. در واقع این سوء تفاهم های بین زوجین هستند که باعث ناراحتی ها و استرس ها میشوند و کانون گرم خانواده را به خطر می اندازند اینکه بتوانید همدیگر را بفهمید و درک کنید میتوانید رابطه ای سالم داشته باشید. تفاهم به معنی مانند هم بودن و دائم هم نظر و مشابه بودن نیست. بلکه در تفاهم با وجود اختلافات زوجین همچنان می توانند با یکدیگر به شادی زندگی کنند.

معنی تفاهم با همسر چیست؟

به طور کلی و مختصر تفاهم یعنی توانایی برای تحمل تفاوت های میان یکدیگر زیرا هر فردی متفاوت است و هیچ دو زوج نمیتوانند اظهار کنند که کاملا مطابق خواسته ی هم عمل میکنند زیرا هر فردی در شایط و موقعیت و با وجود موقعیت ها و ویژگی ها رفتاری و اخلاقی متفاوتی رشد میکند بنابراین از دید واقعیت و دید روانشناسان تفاوت رفتاری و سلیقه ای میان هر فردی میتواند کاملا متفاوت باشد اما در موقع وجود تعارض و هر گونه اختلافی میتوانید یکدیگر را یاری نمایید و به گونه ای مثبت و با دید درست و منطقی و در کمال آرامش با مشکلات و تعارضات کنار بیایید ممکن است شما از رفتار و یا طرز برخورد همسرتان و یا نگرش و سلیقه اش خوشتان نیاید اما این شما هستید که میتوانید از راه درست با موضوع کنار بیایید.

تفاهم در زندگی به کنار امدن زوجین با یکدیگر بر میگررد اینکه زوجین بتوانند اختلاف نظرات کمتری داشته باشند و برای اختلافات خود راه چاره ای بیابند، یعنی با یکدیگر تفاهم دارند.

معنی تفاهم با همسر چیست؟

چرا باید با همسر خود تفاهم داشته باشیم؟

با وجود تفاهم زندگی مشترک شاد و سالمی خواهید داشت. زندگی مشترک شاد و موفق ارزش بسیار بالایی دارد و زندگی بدون تفاهم و دائم در جنک و جدال بودن کیفیت و ارزش زندگی و کانون خانواده را از بین میبرد.

اینکه شناخت دقیق از همسر خود داشته باشید و با شناخت او و نکات مثبت رفتاری او بتوانید زندگی را شروع کنید در حین زندگی اگر با هر مشکل و اختلافی مواجه شوید میتوانید به راحتی با رفتار صحیح و صحبت ها مشکلات و خواسته های خود را مطرح نمایید اگر رابطه ای خوب و صمیمی و دوستانه با همسر خود داشته باشید قطعا هر مشکل و اختلافی میان شما به راحتی برطرف خواهد شد.

چرا باید با همسر خود تفاهم داشته باشیم؟

نکات برای تقویت تفاهم در زندگی مشترک

تلاش برای داشتن زندگی موفق ، مسئولیت پذیری در افراد ، داشتن روحیه بالا و انتقاد پذیری میتواند قدرت ایجاد تفاهم را در زندگی بالا ببرد. کمی تلاش برای داشتن رابطه سالم با همسر در هر دو زوج باعث میشود تا رابطه ای سالم و موفق با تفاهم داشته باشید.

نکات برای تقویت تفاهم در زندگی مشترک

درک صحیح از خود و همسرتان داشته باشید

عواطف، احساسات، خصوصیات اخلاقی ،سلیقه ها ،باور ها و اعتقادات ،  نیازها و تعصبات خود و همسرتان را به خوبی بشناسید .

دنبال مقصر و متهم نباشید

هیچگاه دنبال مقصر پیدا کردن و متهم پیدا کردن و توجیح کردن نباشید زندگی مشترک یک زندگی دائمی است و برای مدت کوتاهی محدود نمیشود ، رک و راست و بدون کنایه و سرزنش برای حل تعارضات میان هم باهم صحبت کنید و با درک طرف مقابل و درک همه ی شرایط باهم هم فکری کنید.

اولویت اول شما همسرتان باشد

تفاهم به مرور زمان با شناخت بیشتر و عمیق تر از هم بیشتر خواهد شد اگر شما زندگی خود را دوست داشته باشید و شناخت کامل و دقیقی برا ازادواج داشته باشید میتوانید موفق باشید.به همسر خود و زندگی خود توجه داشته باشید به همسرتان نشان دهید که زندگی و رابطه ی شما برای شما ارزش بسیار بالایی دارد. تا همسرتان نیز شما را اولویت خود قرار دهد تا به مرور رابطه ای دوستانه و صمیمانه و گرم داشته باشید تا به مرور تفاهم و گذشت در زندگی مشترک شما نقش ببیند .

احساسات و خواسته های خود را بیان کنید

همسر شما نمیتواند ذهن شما را بخواند و احساسات و تفکرات و چیزهایی که شما از آن بدتان می آید را بداند . پس آنها را به راحتی و با آرامش بیان کنید و از همسرتان بخواهید که احساساتش را بیان کند. همیشه زوجینی که درباره ی مسائل با هم صحبت میکنند و احساس و نظر خود را بیان میکنند موفق تر از زوج های دیگر هستند . نداشتن ارتباط مناسب با همسر برابر است با عدم تفاهم با همسر

با عجله قضاوت نکنید سوال بپرسید و به صحبت ها گوش دهید

شاید همسر شما برای رفتار خود دلیل قانع کننده ای داشته باشد و شرایط و موقعیت خاصی داشته باشد که شما از آن بی خبر باشید

با همسر خود مهربان و همدل باشید

همدلی و درک مناسب یکدیگر و مهربانی میتواند رابطه را بسیار محکم کند و افراد برای بقاء این رابطه میتوانند هر کار کنند و حاضر میشوند تا تفاهم میان خود را برای داشتن خانواده ای موفق بالا ببرند. زیرا ارزش رابطه را متوجه میشوند.

اگر همسرتان مشکلی دارد و یا تصمیمی خارج از ایده و سلیقه شما دارد، سعی کنید مشکلش را درک کنید. همدلی  و خود را جای طرف مقابل گذاشتن میتواند قوه ی  تفکر شما را فعال کنید تا بیشتر بیندیشید.

با همسر خود مهربان و همدل باشید

قدردان یکدیگر باشید

قدردانی از همسر باعث بهبود روابط و افزایش تفاهم زن و شوهر می شود. اگر برای همسر خود احترام و ارزش قائل شوید او نیز برای شما احترام و ارزش قائل میشود خواهد داشت. قدردانی باعث میشود همسرتان احساس مفید بودن داشته باشد و بداند که شما او را دوست دارید و او برای شما تلاش بیشتری خواهد داشت و با شما صمیمی و دوست میشود.

همچنین بخواهید

مشاوره خانواده

درونگرا بودن و برون گرایی همسرتان را کشف کنید

شناخت شخصیت رفتاری همسر و اینکه او برونگرا و یا درونگراست میتواند به درک شما از وضعیت او بهتر کمک کند افراد درونگرا با افراد برونگرا به سختی رابطه میگیرند اما با درک شخصیت او میتوانید راحت تر موضوع را بررسی کنید تا دچار سوء تفاهم نشوید.

اشتباهات را بپذیرید

اگر در مسئله ای اشتباه کردید موضوع را بپذیرید و غرور و تکبر را کنار بگذارید وعذرخواهی کنید و به دنبال راهی برای جبران باشید. برای آشتی و از دل در آوردن اقدام کنید و پیش قدم شوید.

به خط قرمز و باید و نباید های یکدیگر احترام بگذارید

مرزهای رفتاری و احترامی و ارتباطی میان خود و شریک زندگیتان را زیر پا نگذارید زیرا باعث ناراحتی و سردی همسرتان میشوید .

در رابطه صداقت داشته باشید

صداقت میتواند اعتماد و در نتیجه تفاهم زن و شوهر را افزایش دهد

مهم ترین نکته برای ایجاد تفاهم با همسر چیست؟

درک داشتن تفاوت ها و اینکه مخالفت کردن اشکالی ندارد و شما نمی توانید در مورد همه چیز با همسرتان نظر یکسان داشته باشید.

چرا تفاهم زن و شوهر اهمیت دارد؟

زیرا تفاهم نداشتن زمینه ی شروع جنگ و تعارضات و ناسازگاری ها است . و در نتیجه زندگی سالم نخواهید داشت.